De stap uit de rijdende trein

Wat heeft een symposium over ‘Circulaire economie en innovatie’ te maken met een pelgrimstocht? Dat vertel ik in onderstaand verhaal, dat ik als dagvoor- zitter heb verteld aan een zaal vol ondernemers. Voor de gelegenheid had ik mijn wandeloutfit aan en mijn rugzak om. Een bijeenkomst over innovatie hoort per slot van rekening innovatief te beginnen.

First things first: eerst geloven, dan zien!

“Revoluties beginnen in het hart, niet in het hoofd”, las ik onlangs ergens. Als je anderen (je medewerkers, je klanten etc.) mee wilt krijgen, begin dan dus niet met een presentatie over de strategie voor de komende jaren of over de voordelen van je product. Om mensen in beweging te krijgen, is iets anders nodig.

Een lean-kijk op verkoop en marketing

Veel organisaties hebben de afgelopen jaren met de lean-filosofie hun primaire processen verbeterd. Het doel van lean is om maximale klantwaarde te creëren tegen minimale inspanningen. Lees hier wat het effect is als ook marketing en verkoop door een lean-bril worden bekeken en voorkom zo een katterig gevoel bij klanten.

Van marketing naar aantrekkingskracht

“When the flower is ready, the bee comes uninvited,” zo luidt een Indiaas gezegde. Hierin schuilt in mijn ogen een mooie boodschap: als je je eigen kern ten volle ontwikkelt en in alles uitstraalt, creëer je een grote aantrekkingskracht op je omgeving. Deze wijsheid is interessant voor marketingcommunicatie.