Naar de kern van de zaak

Fijn dat u mijn website bezoekt. Ik ben Gerard de Winter: marketingstrateeg, procesbegeleider en klankbord. Als Blikopener help ik u bij de ontwikkeling en realisatie van nieuwe, betekenisvolle perspectieven en strategieën die van waarde zijn voor uzelf, uw doelgroep en de samenleving. Bel, app of mail mij voor een vrijblijvende kennismaking.

Gerard de Winter

Fijn dat u mijn website bezoekt. Ik ben Gerard de Winter: marketingstrateeg, klankbord en procesbegeleider. Als Blikopener help ik u bij de ontwikkeling en realisatie van nieuwe, betekenisvolle perspectieven en strategieën die van waarde zijn voor uzelf, uw doelgroep en de samenleving. Bel, app of mail mij voor een vrijblijvende kennismaking.

Nieuw elan en een nieuw plan voor uw organisatie

Wordt het tijd om uw purpose, visie en missie te herijken? Om strategieën te bepalen die uitgaan van de drijfveren en talenten van uzelf en uw mensen? Om zo waarde te creëren voor u, uw klanten en de samenleving? Kortom: is het tijd voor een ‘wei-sessie‘ en zoekt u een procesbegeleider die u uit de hectiek haalt en blikken opent?

Aan de slag met circulaire innovatie en upcycling

Weet u welke impact circulaire innovatie heeft op uw branche? Hoe die de eisen en wensen van uw klanten doet veranderen? En hoe u daarop kunt anticiperen? Met de circulaire masterclasses die ik met circular designers verzorg, zet u in korte tijd concrete stappen naar circulaire innovatie en upcycling.

Een frisse en vrije blik op uw project of besluit

Heeft u een projectmanager nodig om iets in beweging te zetten? Een gespreksleider om tot goede besluiten te komen? Of zoekt u een inspirator of dagvoorzitter rondom thema’s als betekeniseconomie, circulaire innovatie en zakelijke zingeving? Als u tijd, ideeën of woorden tekortkomt, spring ik graag even bij!

Een luisterend oor voor uw vraagstukken

Zoekt u iemand die met diepgang en humor kritische en verrassende vragen stelt? Iemand die zich snel inleeft, luistert, meedenkt en nieuwe perspectieven opent? Een klankbord dat zich oprecht met u en uw vraagstuk verbindt en u helpt zakelijke besluiten te nemen die passen bij uw persoonlijke overtuigingen?

Aangenaam: Gerard de Winter!

Ik noem mijzelf – met een knipoog – Blikopener. Klanten schakelen mij in als er gewerkt moet worden aan goed gefundeerde toekomstplannen, aan nieuwe, betekenisvolle strategieën of aan innovatieve, duurzame projecten.

Ik open blikken vanuit de drie specialismen die in mij samenkomen. Ik ben namelijk:

  • een marketingstrateeg en organisatieadviseur met bijna 25 jaar ervaring in het oplossen van commerciële vraagstukken;
  • een zingevingsprofessional die academisch en door het leven geschoold is om in deze snelle wereld ‘trage vragen’ te beantwoorden;
  • een coach en sparringpartner met een natuurlijke aanleg om te luisteren en ruimte te scheppen.

Als Blikopener is het mijn vak om u en uw team uit de hectiek te halen en samen nieuwe perspectieven, strategieën en actieplannen te ontwikkelen. Die dan vervolgens ook daadwerkelijk worden opgepakt en in gang gezet. 

Heeft u behoefte aan een buitenstaander die zich snel en oprecht met uw organisatie verbindt? Iemand met een frisse blik, die met diepgang en humor verrassende en kritische vragen stelt? En die graag ziet dat zijn werk echt effect heeft? Neem dan contact op om kennis te maken.

Wilt u eerst nog wat meer weten, lees dan mijn marketingfilosofie en mijn achtergrond

Tot binnenkort?

Aangenaam: Gerard de Winter!

Ik noem mijzelf – met een knipoog – Blikopener. Klanten schakelen mij in als er gewerkt moet worden aan goed gefundeerde toekomstplannen, aan nieuwe, betekenisvolle strategieën of aan innovatieve, duurzame projecten.

Ik open blikken vanuit de drie specialismen die in mij samenkomen. Ik ben namelijk:

  • een marketingstrateeg en organisatieadviseur met bijna 25 jaar ervaring in het oplossen van commerciële vraagstukken;
  • een zingevingsprofessional die academisch en door het leven geschoold is om in deze snelle wereld ‘trage vragen’ te beantwoorden;
  • een coach en sparringpartner met een natuurlijke aanleg om te luisteren en ruimte te scheppen.

Als Blikopener is het mijn vak om u en uw team uit de hectiek te halen en samen nieuwe, waardevolle perspectieven, strategieën en actieplannen te ontwikkelen. Die dan vervolgens ook daadwerkelijk worden opgepakt en in gang gezet.   

Heeft u behoefte aan een buitenstaander die zich snel en oprecht met uw organisatie verbindt? Iemand met een frisse blik, die met diepgang en humor verrassende en kritische vragen stelt? En die graag ziet dat zijn werk echt effect heeft? Neem dan contact op om kennis te maken. U kunt ook eerst nog even mijn cv bekijken. 

Mijn marketingfilosofie

Marketing komt in essentie neer op de vraag die de bakker achter de toonbank vroeger stelde: Wat kan ik voor u betekenen? Als je als leverancier deze vraag goed tot je door laat dringen en er een wezenlijk antwoord op weet te formuleren, draag je bij aan een hoger liggend doel en praat je met je klant over waardecreatie in plaats van prijs en specificatie. Het antwoord op deze vraag grijpt namelijk veel dieper in op de bedrijfsvoering van uw klant. En op die van de klant van uw klant.

Het antwoord wordt echter niet alleen door de klant bepaald. Ondernemen is geen ‘u vraagt, wij draaien’. In de betekenis die u voor de klant kunt hebben, gaat uw eigen bestaansreden schuil: hoe kunnen wij met onze kennis en kunde onze klant (en vervolgens zijn klant en de samenleving) echt vooruithelpen? Ik geloof dan ook in het bedrijfsleven als motor van maatschappelijke vooruitgang.

Dit vraagt van ondernemers en medewerkers professioneel en moreel leiderschap om echte waarde te creëren en te streven naar een netto positieve impact van het bedrijf op de samenleving. Dat is een spannende zoektocht. Het levert echter veel op: rendement, vervulling, plezier, werk dat in lijn is met persoonlijke waarden en meer.

Al ruim 13 jaar draag ik met Koncerna bij aan deze zoektocht. Ik heb hiervoor zowel een sterk analytisch vermogen als een sterk beeldend vermogen in de aanbieding. Daarnaast ben ik zuiver, mensgericht en heel betrokken bij wat ik doe. Bovendien wil ik met mijn werk zelf ook echt van betekenis zijn: voor mijn opdrachtgevers, de wereld en mijzelf.

Over mijzelf

Ik kom uit een ondernemersfamilie. De leuke en lastige uitdagingen van het ondernemen zijn mij met de paplepel ingegoten. Maatschappelijk verantwoord ondernemen was bij ons thuis al een thema aan de keukentafel lang voordat de term werd uitgevonden. Kansen zien en grijpen, genieten van de vrijheid die het ondernemerschap je biedt en je tevens verantwoordelijk voelen voor je omgeving. Samen met mijn studie International Marketing Management heeft dat mij gevormd.

Wat mij ook heeft gevormd, is mijn nieuwsgierigheid naar de zin van het leven. Ik ben opgegroeid in een protestante omgeving, ben voor werk en privé de wereld ingetrokken om andere culturen op te snuiven en heb daar door mijn (latere) studie Religiewetenschappen een academische laag aan toegevoegd. Uit dezelfde nieuwsgierigheid liep ik in 2011 als moderne pelgrim 2000 km naar Santiago de Compostela. Daarnaast beleef ik net als ieder mens mijn pieken en dalen in het ‘gewone’ leven. Uit al deze zaken heb ik mijn eigen kijk op de zin van het leven ontwikkeld.

Dit alles maakt dat ik:

  • een optimist ben die ervan overtuigd is dat een mooiere, betere en relaxtere wereld mogelijk is en dat bedrijven daarin een belangrijke motor kunnen zijn (zie ook ‘Mijn marketingfilosofie);
  • werk zie als een manier om zin aan het leven te geven en verlangens na te streven;
  • graag verbinding maak, verbanden leg en op zoek ga naar nieuwe ideeën, verschillende belangen, gemene delers, verrassende inzichten en de essentie.

Aangenaam: Gerard de Winter!

Ik noem mijzelf – met een knipoog – Blikopener. Klanten schakelen mij in als er gewerkt moet worden aan goed gefundeerde toekomstplannen, aan nieuwe, betekenisvolle strategieën of aan innovatieve, duurzame projecten.

Ik open blikken vanuit de drie specialismen die in mij samenkomen. Ik ben namelijk:

  • een marketingstrateeg en organisatieadviseur met bijna 25 jaar ervaring in het oplossen van commerciële vraagstukken;
  • een zingevingsprofessional die academisch en door het leven geschoold is om in deze snelle wereld ‘trage vragen’ te beantwoorden;
  • een coach en sparringpartner met een natuurlijke aanleg om te luisteren en ruimte te scheppen.

Als Blikopener is het mijn vak om u en uw team uit de hectiek te halen en samen nieuwe perspectieven, strategieën en actieplannen te ontwikkelen. Die dan vervolgens ook daadwerkelijk worden opgepakt en in gang gezet. 

Heeft u behoefte aan een buitenstaander die zich snel en oprecht met uw organisatie verbindt? Iemand met een frisse blik, die met diepgang en humor verrassende en kritische vragen stelt? En die graag ziet dat zijn werk echt effect heeft? Neem dan contact op om kennis te maken.

Wilt u eerst nog wat meer weten, lees dan mijn marketingfilosofie en mijn achtergrond.

Tot binnenkort?

Aangenaam: Gerard de Winter!

Ik noem mijzelf – met een knipoog – Bedrijfsprofeet. Dat is voor nu de beste manier om in één woord de drie specialismen te benoemen die in mij samenkomen:

  • een marketingstrateeg en organisatieadviseur met bijna 25 jaar ervaring in commerciële rollen;
  • een zingevingsprofessional die academisch en door het leven geschoold is in ‘trage vragen’;
  • een sparringpartner met een natuurlijke aanleg om te luisteren, ruimte te scheppen en blikken te openen.

Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar haar wel met u verkennen. Als bedrijfsprofeet is het namelijk mijn vak om u uit de hectiek te halen en samen met u en uw team in kaart te brengen welke ontwikkelingen op u afkomen en welke rol van betekenis u daarin wilt spelen.

Heeft u behoefte aan een buitenstaander die zich snel en oprecht met uw organisatie verbindt? Iemand met een frisse blik, die met diepgang en humor verrassende en kritische vragen stelt? En die graag ziet dat zijn werk echt effect heeft? Neem dan contact op om kennis te maken. U kunt ook eerst nog even mijn cv bekijken.

Marketingfilosofie

Marketing komt in essentie neer op de vraag die de bakker achter de toonbank vroeger stelde: Wat kan ik voor u betekenen? Als je als leverancier deze vraag goed tot je door laat dringen en er een wezenlijk antwoord op weet te formuleren, draag je bij aan een hoger liggend doel en praat je met je klant over waardecreatie in plaats van prijs en specificatie. Het antwoord op deze vraag grijpt namelijk veel dieper in op de bedrijfsvoering van uw klant. En op die van de klant van uw klant.

Het antwoord wordt echter niet alleen door de klant bepaald. Ondernemen is geen ‘u vraagt, wij draaien’. In de betekenis die u voor de klant kunt hebben, gaat uw eigen bestaansreden schuil: hoe kunnen wij met onze kennis en kunde onze klant (en vervolgens zijn klant en de samenleving) echt vooruithelpen? Ik geloof dan ook in het bedrijfsleven als motor van maatschappelijke vooruitgang.

Dit vraagt van ondernemers en medewerkers professioneel en moreel leiderschap om echte waarde te creëren en te streven naar een netto positieve impact van het bedrijf op de samenleving. Dat is een spannende zoektocht. Het levert echter veel op: rendement, vervulling, plezier, werk dat in lijn is met persoonlijke waarden en meer.

Al ruim 13 jaar draag ik met Koncerna bij aan deze zoektocht. Ik heb hiervoor zowel een sterk analytisch vermogen als een sterk beeldend vermogen in de aanbieding. Daarnaast ben ik zuiver, mensgericht en heel betrokken bij wat ik doe. Bovendien wil ik met mijn werk zelf ook echt van betekenis zijn: voor mijn opdrachtgevers, de wereld en mijzelf.

Over mijzelf

Ik kom uit een ondernemersfamilie. De leuke en lastige uitdagingen van het ondernemen zijn mij met de paplepel ingegoten. Maatschappelijk verantwoord ondernemen was bij ons thuis al een thema aan de keukentafel lang voordat de term werd uitgevonden. Kansen zien en grijpen, genieten van de vrijheid die het ondernemerschap je biedt en je tevens verantwoordelijk voelen voor je omgeving. Samen met mijn studie International Marketing Management heeft dat mij gevormd.

Wat mij ook heeft gevormd, is mijn nieuwsgierigheid naar de zin van het leven. Ik ben opgegroeid in een protestante omgeving, ben voor werk en privé de wereld ingetrokken om andere culturen op te snuiven en heb daar door mijn (latere) studie Religiewetenschappen een academische laag aan toegevoegd. Daarnaast beleef ik net als ieder mens natuurlijk mijn pieken en dalen in het ‘gewone’ leven. Uit al deze zaken heb ik mijn eigen kijk op de zin van het leven ontwikkeld.

Dit alles maakt dat ik:

  • een optimist ben die ervan overtuigd is dat een mooiere, betere en relaxtere wereld mogelijk is en dat bedrijven daarin een belangrijke motor kunnen zijn (zie ook ‘Mijn marketingfilosofie);
  • werk zie als een manier om zin aan het leven te geven en verlangens na te streven;
  • graag verbinding maak, verbanden leg en op zoek ga naar nieuwe ideeën, verschillende belangen, gemene delers, verrassende inzichten en de essentie.

Ervaringen van klanten

“Gerard heeft ons geholpen met het ontwikkelen van een duidelijke missie, visie en strategie voor ons bedrijf. Mensen zijn daarbij zeer belangrijk. Gerard begrijpt dit als geen ander. Het is erg prettig om met hem samen te werken.”

Jeannette Custers | directeur KMC Solutions

“Wij hebben Gerard leren kennen als een gedegen projectleider van het innovatieproject Prachtlint. Hij heeft voor ons een projectplan opgesteld, subsidie aangevraagd bij de provincie Zuid-Holland en het project binnen de inhoudelijke en financiële randvoorwaarden gerealiseerd. Hij gaat vriendelijk en zorgvuldig te werk én koppelt op adequate wijze de voortgang terug.”

Jan Brandwijk | voorzitter Stichting BlauwZaam

“Koncerna heeft in korte tijd een helder en herkenbaar beeld geschetst van wat er op het vlak van marketing in de zorg bij ons leeft. De bevindingen waren goed en bondig verwoord en het contact was persoonlijk en betrokken.”

Leen van Leersum | voorzitter raad van bestuur Emergis

“Ondanks de korte voorbereidingstijd heeft Gerard kans gezien zich de materie snel eigen te maken en een zeer waardevolle en deskundige bijdrage te leveren aan het proces binnen het bestuur. Hij heeft hiermee laten zien uitstekend in staat te zijn zich in korte tijd in te leven en een deskundige en objectieve inbreng te kunnen leveren. Gecombineerd met een plezierige werkstijl en marktconforme prijsstelling kan ik Gerard dan ook van harte aanbevelen.”

Remco Valk | voorzitter Nederlandse Vereniging Boomverzorgende bedrijven

“Outstanding good management of the project, really productive meeting, excellently chaired. Gerard gave firm yet sympathetic direction. As a project partner I felt comfortable and valued. My contributions were accepted and exploited positively.”

Jeffrey Edwards | consultant NCFE London

“Gerard is een dagvoorzitter die de deelnemers inspireert. Hij neemt hen mee in het thema van het symposium door pakkende metaforen te koppelen aan de belevingswereld van de deelnemers. Hij maakt het persoonlijk en dat spreekt mij aan. Gerard komt snel tot de kern van de boodschap die de sprekers willen overbrengen. Ik beveel hem van harte aan.”

Wils van Dam | Directeur ‎Rabobank Lek en Merwede

“Dank voor het goede werk, Gerard. Ben niet alleen tevreden over de resultaten van het onderzoek, maar ook over het traject zelf: de vragen, analyse, rapportage en betrokkenheid. Super gedaan!”

Dirk Doornenbal | directeur Nationale Bomenbank

“Gerard is als projectleider heel gedreven en enthousiast. Hij kan goed analyseren, organiseren en leiding geven. Dat laatste doet hij op een natuurlijke manier, met de belangrijke gave om anderen te inspireren en een stem te geven.”

Ton de Boon | vrijwilliger project Prachtlint

Reactie van klant nadat ik haar had bedankt voor de supersnelle betaling van mijn factuur (binnen 14 uur i.p.v. 14 dagen): ``Geen dank, waar super gewerkt wordt, moet ook super worden betaald toch!!``

Silvia Romijn | directeur Essisme

“Gerard was dagvoorzitter op ons symposium over Circulaire Economie. Hij introduceerde het thema op een ludieke en persoonlijke wijze, acteerde behulpzaam en loyaal naar de sprekers en zorgde voor interactie met het publiek. Het symposium werd mede door zijn goede voorbereiding en zijn enorme gedrevenheid een succes.”

Rolia Wiggelinkhuijsen | secretaris Stichting BlauwZaam

Blog

Circulaire innovatietrajecten

tekst

De stap uit de rijdende trein

Wat heeft een symposium over ‘Circulaire economie en innovatie’ te maken met een pelgrimstocht? Dat vertel ik in onderstaand verhaal, dat ik als dagvoor- zitter heb verteld aan een zaal vol ondernemers. Voor de gelegenheid had ik mijn wandeloutfit aan en mijn rugzak om. Een bijeenkomst over innovatie hoort per slot van rekening innovatief te beginnen.

First things first: eerst geloven, dan zien!

“Revoluties beginnen in het hart, niet in het hoofd”, las ik onlangs ergens. Als je anderen (je medewerkers, je klanten etc.) mee wilt krijgen, begin dan dus niet met een presentatie over de strategie voor de komende jaren of over de voordelen van je product. Om mensen in beweging te krijgen, is iets anders nodig.

Klik hier voor een overzicht met alle blogartikelen.

“Action without vision is only passing time. Vision without action is merely a dream. But vision wíth action can change the world.”

– Nelson Mandela –

“Ik sta even stil en dat is een hele vooruitgang.”

– Bertolt Brecht –

“Wer ein Warum hat, dem ist kein Wie zu schwer.”

– Nietzsche (geparafraseerd) –

“Er zijn maar heel weinig mensen en bedrijven die duidelijk kunnen verwoorden waarom ze doen wat ze doen. Als ik waarom zeg, bedoel ik niet ‘om geld te verdienen’ — dat is een resultaat. Dat is altijd een resultaat. Met waarom bedoel ik: wat is je doel, je motief, je geloof? Waarom bestaat jouw bedrijf? Waarom kom je elke ochtend je bed uit? En waarom zou het iemand interesseren? ”

– Simon Sinek –

“Het gat in de maatschappij is het nieuwe gat in de markt en maatschappelijke vooruitgang het nieuwe businessbeginsel.”

– Handboek Betekenisvol Ondernemen –

“Business cannot succeed in a society that fails.”

– World Business Council for Sustainable Development –

“Stronger than a thousand armies, is an idea whose time has come.”

– Oscar Wilde –

Ik hoop u te ontmoeten!

Wilt u nieuw elan en nieuwe wegen voor uw organisatie? Inspiratie om uw bedrijf circulair te maken? Een frisse en vrije blik op uw project of besluit? Of een luisterend oor voor persoonlijke vraagstukken?

Oftewel: wilt u naar de kern van uw zaak en van daaruit van betekenis zijn voor uzelf, uw klant en de samenleving? Dan hoop ik een telefoontje, appje of mailtje van u te ontvangen, zodat wij bij een kop koffie of thee na kunnen gaan wat ík voor ú kan betekenen.

Gerard de Winter
Koncerna | naar de kern van de zaak

M 06 38 61 04 55
gerard@koncerna.nl

KvK-nummer: 20117961
BTW-id: NL002033499B57