Van marketing naar aantrekkingskracht

“When the flower is ready, the bee comes uninvited,” zo luidt een Indiaas gezegde. Hierin schuilt in mijn ogen een mooie boodschap: als je je eigen kern ten volle ontwikkelt en in alles uitstraalt, creëer je een grote aantrekkingskracht op je omgeving. Deze wijsheid is interessant voor marketingcommunicatie.

Bij mij roept dit gezegde namelijk vragen op: Zou het uit budgettair, milieutechnisch en sociaal oogpunt niet beter zijn als klanten automatisch naar u toekomen? Zonder daartoe te worden aangespoord door dikke folders, full colour advertenties en kostbare mailings? Is al die reclame in de kern niet een zwaktebod? Met andere woorden: hoe creëer je een maximale impact met minimale inspanning?

Het gaat mij niet zozeer om het antwoord op deze vragen, maar veelmeer om de bewustwording die ze oproepen. “Een goed begin is het halve merk”, las ik eens ergens. Een waarheid als een koe. Ik zie om mij heen dat er te snel naar promotionele middelen wordt gegrepen. Dat is in mijn ogen veelal verspilde moeite en weggegooid geld.

De basis voor succesvolle verkoop en grotere aantrekkingskracht rust in mijn ogen namelijk op 3 pijlers:

  1. De bestaansreden van de organisatie moet glashelder zijn en in alle haarvaten voelbaar en zichtbaar zijn, zeker ook bij degenen die de dienst of het product produceren of verkopen;
  2. Het producten- of dienstenaanbod moet een logisch gevolg zijn van die bestaansreden;
  3. Het moet de klant volstrekt helder zijn welke oplossing het aanbod hem biedt en hoe dit zich onderscheidt van andere aanbieders.

Marketingcommunicatie blijft noodzakelijk. De bloem uit bovenstaand gezegde verspreidt ook haar geuren en kleuren om de honingbij ‘uit te nodigen’ langs te komen. Het is echter belangrijk om veel aandacht te besteden aan bovenstaande pijlers, voordat het arsenaal aan marketingcommunicatiemiddelen uit de kast wordt getrokken.