slider_home01

Trage vragen voor organisaties

De 3 stappen naar een nieuwe visie, missie en strategie voor organisaties vergelijk ik met de oorspronkelijke functie van het lopen van labyrinten: je gaat naar kern, krijgt nieuwe inspiratie en gaat daarmee de wereld weer in. Voor de goede orde: een labyrint is duidelijk anders dan een doolhof; in een labyrint is maar een weg naar binnen en naar buiten, dus je kunt niet verdwalen.

Naar de kern (analysefase)

Dit is de stap uit de hectiek van alledag, om even áán uw bedrijf in plaats van ín uw bedrijf te werken. Wat heeft ons tot hier gebracht? Wat was daarin leidend? Wat speelt er in de markt en bij onze klanten? En wat speelt er in de samenleving? Waar wringt het bij de mensen, zowel de medewerkers en als het management? Wat doet dat met ons en onze toekomst? Wat zijn bouwstenen voor de toekomst en waar kunt u zonder?

De weg naar de kern van de zaak is de fase van het ontwarren: van de kluwen aan informatie over verleden, heden en toekomstplannen, van interne en externe factoren, van hoofd- en bijzaken. En van de hamvraag: waar gaat het u nu echt om? Het resultaat van deze fase is een storyboard met de verhaallijn van wezenlijke zaken die u tot hier hebben gebracht. En met het punt waar de schoen wringt.

In de kern (creatieve fase)

In de kern is het leeg, neemt u afstand en ligt alles open. Als u voor even ‘de beste stuurlui aan wal’ mag zijn, komen trage vragen op als: Wat is onze kern en onze kracht? Wat is ons ‘waarom’, onze bestaansreden? Hoe creëren we waarde voor onszelf en de ander? Waar lopen we echt warm voor? Wellicht zelfs: Hoe geeft werk zin aan ons leven? Maar zeker: welke stip zetten we aan de horizon en wat wordt onze koers daarnaartoe?

De leegte schept ruimte voor het ontwaren: van uw persoonlijke verlangens en zakelijke ambities, van uw betekenisvolle en unieke propositie, van de rol van uw persoonlijke waarden in zakelijke dilemma’s. En van het nieuwe, enthousiasmerende toekomstperspectief. Het resultaat van deze fase is een moodboard met uw visie, missie, ambitie en waarden, die energie geven en ervoor zorgen dat het werk gezond en leuk blijft.

Vanuit de kern (actiefase)

Uw hernieuwde toekomstvisie staat op papier. Het is tijd om het vuur te ontsteken, zodat in alles – zowel aan de binnen- als aan de buitenkant en op alle niveaus – het herijkte DNA voelbaar en zichtbaar wordt. U brengt zo een oude wijsheid in praktijk: “Zo binnen, zo buiten; zo boven, zo beneden”.

Daarom is de weg vanuit de kern die van het vergaren: van concrete plannen, van condities om de nieuwe koers mogelijk te maken, van medestanders binnen en buiten de organisatie. En – uiteindelijk – van de vruchten, zowel materieel als immaterieel. Het resultaat van deze fase is een dashboard met harde en zachte routecoördinaten, een organisatie met karakter en betrokken medewerkers én klanten.

Wilt u een wei-sessie uitstippelen die past bij uw organisatie om tot de kern van uw zaak te komen? Neem contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking.